جاذبه های گردشگری مشهد

جاذبه های گردشگری مشهد

درباره مشهد 

مشهد یکی از کلان‌شهرهای ایران و قطب گردشگری مذهبی کشور و همچنین دارای جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی ، فرهنگی بسیار زیبایی همانند دیگر شهر های ایران می باشد.

گردشگران زیادی  از کشورهای همسایه برای استفاده از امکانات بهداشتی و درمانی و هم دیدن جاذبه های گردشگری و تفریحی به مشهد سفر می‌کنند؛ شهرمقدس مشهد در شمال شرقی استان خراسان رضوی و مرکز استان خراسان رضوی می‌باشد.

دردوران پهلوی پشنهادی برای طراحی داده شده بود که طبق آن مشهد را به دو قسمت مذهبی-سنتی (مشهد شرقی یا رضوی) و توریستی-مدرن (مشهد غربی یا پهلوی) تقسیم می‌کرد که با انقلاب اسلامی تحقق نیافت.

مشهد را اغلب مسافران و گردشگران کشورهای دیگر با حرم  علی ابن موسی الرضا (ع) و مجموعه‌های اطراف آن و مخصوصاً مقبره شاعر بزرگ ایرانی، فردوسی طوسی می‌شناسند؛

اما این شهر مجموعه‌های تاریخی، تفریحی، فرهنگی متنوعی دارد و می‌تواند علاوه بر سیاحت، شهری جالب برای گردشگران باشد.

با آدینه گشت همراه باشید برای معرفی جاذبه های تفریحی و دیدنی بی نظیر این شهر بزرگ و مقدس .

[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-3265129″]مقبره فردوسی [/rt_heading]
Untitled-فردوسی-1-1

مقبره فردوسی (Ferdowsi’s tomb)

در فاصله 20 کیلومتری شمال شهر مشهد در میانی باغی بسیار با صفا و زیبا آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی قرا گرفته است.

ساختمان فعلی آرامگاه و موزه توس از شیوه معماری هخامنشی به ویژه شیوه ساخت آرامگاه کوروش کبیر در سال 1343 به دستور انجمن آثار ملی توسط مهندس هوشنگ سیحون آغاز و در سال 1347 به پایان رسید .

عناصر تزئینی نمای بیرونی نشان دهنده الهام از معماری هخامنشی به خصوص در نحوه ساخت ستون هات و سر ستون ها است.

بر روی اضلاع چهارگانه بنا اشعاری از این حکیم بزرگ حک شده که معرف اندیشه و شخصیت اوست.

دیواره ها و فضل های داخل مقبره شامل 20 ستون مرمری در پائین و 8 ستون فوقانی برگرفته از سبک معماری اشکانی بنا شده . و روایت هایی از صحنه های شاهنامه از فریدون صدیقی بر دیواره نگاره های آرامگاه دیده می شود.

Untitled-فردوسی2--2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-3850960″]مجموعه کوهسنگی [/rt_heading]
Untitled-کوهسنگی---1-1

مجموعه کوهسنگی (Collegiate collection)

در مشهد دو پارک بزرگ و زیبا هستند که اولین آن پارک ملت و بعد از آن پارک کوهسنگی است که در جنوب غربی مشهد و انتهای خیابان کوهسنگی که در حاشیه کوه های مرتفع و در میان قدیمی ترین روستای مشهد قرار گرفته است.

مشهورترین، و قدمت دارترین تفریحگاه مشهد، مجموعه  پارک کوهسنگی را می توان نام برد که از زیباترین پارک های ایران به شمار می رود.

تلفیق بسیار زیبایی از آب ، سنگ، سرسبزی و نور را می توان در این پارک مشاهده کرد. قرار گیری ساختمان موزه خراسان برگرفته از معماری کاخ کلات نادری در این پارک جذابیت این مجموعه ار دو چندان کرده است.

با وسعت یافتن شهر مشهد  در سال 1340 ، پارک کوهسنگی توسط خیابن وسیع و عریضی به نام خیابان کوهسنگی به سایت اصلی شهر متصل که آن را به مجموعه ی بزرگ تفریحی گردشگری تبدیل کرد.

Untitled-کوهسنگی2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-6489485″]باغ موزه نادری[/rt_heading]
Untitled-باغ-نادری-1--1

آرامگاه نادر شاه افشار ( The tomb of Nadir Shah Afshar)

نادر شاه در زمان حیات خود دستور به ساخت آرامگاه کوچکی در ابلای خیابان مشهد داد، این آرامگاه در سال 1145 قمری در مجاورت چهار باغ شاهی و مقابل حرم امام رضا از مصالح سنتی خشت و گل به یادبود نادرشاه در مشهد ساخته شده.

انجمن آثای ملی ایران در سال 1335 خورشیدی اقدام به ساخت آرامگاه مناسبی برای نادر شاه در محل مقبره قوام السلطنه کرد. شروه ساخت و آرامگاه در سال 1336 شروع و در سال 1342 به اتمام رسید .

مقبره کنونی نادر شاه در ضلع شمال غربی چهار راه شهدا (نادری سابق 9 قرار دارد که پس از حرم مطهر اما رضا (ع) دمین موضع توریسی – تاریخی این شهر به حساب می آید.

طراح بنا مهندس سیحون و ساخت مجسمه ها توسط هنرمند فقید ابوالحسن صدیقی انجام گرفت.

Untitled-باغ-نادری2--2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-8912882″]مجموعه های آبی [/rt_heading]
Untitled-2-2پارک-آبی

مجموعه های آبی (Blue collections)

جاذبه های گردشگری دیگری در کنار جاذبه های تاریخی در مسهد وجود دارد که  سفر به این مکان را جذابتر کرده و ان مجموعه های آبی استاندارد و بی نظیری است که مجهز به وسایل ورزشی متناسب با انواع سن می باشد.

احداث این پارک های آبی موقعیت های بسیار عالی در خاورمیانه دارد. که به دلیل سرپوشیده بودن امکان استفاده در تمامی فصول سال امکان پذیر و لذت بخش است.

چند نمونه از این مجموعه های آبی عبارتند از : پارک آبی ایرانیان، پارک ساحلی آفتاب ، موج های خروشان و سرزمین موجهای آبی .

نخستین پارک آبی ایران که به عنوان اولین و بزرگترین پارک آبی سرپوشیده در کشور و خاورمیانه شناخته می شود، سرزمین موج های آبی مشهد است.

انواع امکانات این مجموعه : سرسره هاس سرعتی و آهسته، سرسره سقوط آزاد، سرسره سوپر لوپ، تورنادو، پیچشی ، جت موج  ، تویسر، چاله فضایی، منطقه بازی کودکان ،استخر برکه ، رستوران ، کافی شاپ و ….. می توان اشاره کرد .

Untitled-1پارک-آبی-1-1
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-7328726″]پارک طبیعی هفت حوض [/rt_heading]
Untitled-1-1-هفت-حوض

دره هفت حوض(Valley seven pond)

اگر عاشق طبیعت گردی و پیاده روی در یک محل ساکت و آرامش بخش با مناظر بسیار زیبا هستید رفتن به یکی از جاذبه های گردشگری مشهد را به شما پیشنهاد می کنیم که شاید برای اکثر مسافران و یا حتی اهالی ساکن مشهد نا آشنا باشد  .

دره هفت حوض نام منطقه ای بی نظیر است که در دل کوه های خلج جای گرفته و در ۷ کیلومتری مشهد قرار دارد .البته با رسیدن به این منطقه ۲ کیلومتر از مسیر را باید بدون ماشین و با پای پیاده طی کنید .

هنگام راه رفتن در این پارک طبیعی لذت گردشگری و تفریح را کاملاً تجربه خواهید کرد. علت نامگذاری این مکان وجود هفت حوضچه ی طبیعی است که در امتداد هم قرار دارند  وسعت بعضی از آنها به اندازه ی یک استخر کوچک می باشد .

در واقع در مسیر حرکت رودخانه طرق به سمت جنوب بینالود بر اثر بارانهای اسیدی ، مواد آهكی نرم و فرسایش این پدیده طبیعی  حوض ها یا «دولین های» متعدد شکل گرفته اند .

آب از حوضچه اول به حوضچه بعدی و بعدی می ریزد تا به حوضچه آخر برسد . سکوت عجیب این منطقه ی بکر و شنیدن صدای دلنواز آب به علت کمی تردد و تعداد بازدید کننده است.

Untitled-2-هفت-حوض--2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-2644639″]پارک جنگلی وکیل آباد [/rt_heading]
Untitled-پارک-وکیل-آباد--1--1

پارک جنگلی وکیل آباد( Forest Park of Vakil Abad)

یکی دیگر از تفرجگاههای طبیعی و دیدنی در مشهد، می توانیم پارک یا باغ وکیل آباد را به شما معرفی کنیم. با مساحت 70 هکتاری و انواع پوشش های گیاهی طبیعت دلنشینی را برای مسافران و گردشگران به ارمغان آورده .

این پارک از قدیمی ترین پارک های طبیعی در مشهد است که در انتهای یکی از بزرگترین بلوارهای این شهر یعنی بلوار وکیل آباد قرار دارد .

قرارگیری در منطقه ای با آب و هوای بسیار خوب و پاک از دیگر مزایای این پارک است که هر ساله مجاوران و مسافران و گردشگران بسیار زیادی را به سمت خود جلب میکند .

در فصول بارندگی وقتی بارش زیاد و به اندازه ی کافی باشد رودخانه ها و جوی های پارک پر آب می شود و محیط پارک وکیل آباد را بسیار مطبوع و لذت بخش تر  از همیشه می کند.

پارک وکیل آباد در زمان های گذشته به باغ وکیل آباد یا باغ میرطراز نیز شهرت داشته که بعد از وقف این باغ به عموم مردم ، نامش به پارک وکیل آباد مشهد تغییر یافت.
آب درختان بوستان وکیل آباد توسط قنات وکیل آباد تامین می‌شود که سرچشمه این قنات بند گلستان است.

Untitled-پارک-وکیل-آباد--2--2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-3108332″]سد کارده [/rt_heading]
Untitled-سده-کارده--1-1

سد کارده (Karde Dam)

در سرزمین خشک و کویری مشهد  مناطقی مسحور کننده نیز هستند که نمونه آن در میان کوه های هزار مسجد و بینالود در شمال مشهد، سد کارده قرار دارد.

این سد از قدیمی ترین سدها  در 48 کیلومتری جاده مشهد به کلات که سدی بتنی با ظرفیت 36 میلیون متر مکعبی آب ساخته شده. این منطقه جزو گردشگاه های آبی مشهد محسوب می شود

سد کارده با داشتن آب و هوای خوش و آب دائمی و مناظر زیبای کوهستانی و مجموعه تفریحی یکی از بهترین تفریحگاههای مشهد به حساب می آید که همه ساله زائران و گردشگران بسیار زیادی را به خود جذب کرده است.

این سد در قسمتی از دره نسبتاً عریض، حد فاصل روستای کارده واقع شده‌است و دره آل را قطع می‌کند. هر دو سمت دره نیز جاذبه‌های طبیعی و زیبایی وجود دارد که توجه بینندگان را به سمت خود جلب می‌نماید.
کارده  سد بسیار بزرگی است که دارای باغ های میوه فراوان و همچنین استراحتگاههای موقتی ، سکو و فروشگاه و …برای زائرین و مسافران و شهروندان مکان تفریحی و گردشگری مناسبی به شمار می رود.

Untitled-سده-کارده---2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-8100646″]باغ گیاه شناسی [/rt_heading]
Untitled-باغ-گیاه--1-1

باغ گیاه شناسی (Botanical Garden)

این باغ دارای مساحت 25 هکتاری است که در غالب 11 کلکسیون از ترکیب هنرم عماری ، معماری منظر و علم گیاه شناسی در سال 1392 افتتاح شد.

این باغ دارای یک مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی که حدود 5/1 هکتار از مساحت این باغ را به خود اختصاص داده است که تقریباً  400 نمونه ژنتیکی و حدود 180 گونه گیاهی دارویی و معطر جمع آوری شده .

دیگر کلکسیون های این باغ عبارتند از : باغ رز در30 گونه و 120 رقم گل رز ، کلکسیون باغ صخره ای که دارای انواع گل و گیاه پیازی ، فصلی و صخره ای است.

باغ میوه سبیه سازی شده از کوچه باغ های قدیمی که 140 رقم درخت میوه و 30 گونه درخت غیر مثمر مانند نارون از دیگر نمونه ها می باشد.

از بخش های مهم که بستر اولیه کاشت و ذخیره گاه عناصر گیاهی می باشد را می توان کلکسیون نهالستان و گلخانه های تولیدی را نام برد .

Untitled-باغ-گیاه---2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-2154172″]باغ وحش وکیل آباد [/rt_heading]
Untitled-باغ-وحش---1-1

باغ وحش وکیل آباد (Vakil Abad Zoo)

با غ وحش وکیل آباد تنها باغ وحش استان خراسان رضوی است که در کنار پارک وکیل آباد و در انتهای بلوار وکیل آباد قرار گرفته.

این مجموعه با مساحت 4 هکتار  یکی از بزرگترین باغ وحش های کشور محسوب می شود. که از پر طرفدارترین و بهترین مکان های تفریحی مشهد است که می توان لحظات فراغت  و خاطره انگیزی را در آن گذراند.

این باغ وحش انواع حیوانات از جمله آبزی ، پرنده، خزنده، علف خواران و گو شت خوران مانند شیر ، ببر ، گراز ، تمساح ، مار و …. را در خود جای داده است.

طبق آمار مجموعه 125 گونه جانوری شامل :  ۴۹ گونه پرندگان، ۶۱ گونه پستانداران و جوندگان، ۵ گونه خزندگان و ۱۰ گونه آبزیان وجود دارند، که جمعا تعداد آن‌ها به ۸۱۲ عدد می‌رسد

یک سری از حیوانات هستندکه منحصراً در این باغ وحش نگهداری می شوند مانند : ببر بنگال، ببر اندونزی، تیزشاخ سفید، قوچ و میش آئوراد، تمساح، لاما (شبیه شتر)، پلنگ آفریقا، سیاه‌ گوش .

برخی حیوانات در حال انقراض و برخی حیوانات بسیار کمیاب مانند ببشیر (گونه‌ای جدید حاصل جفت‌گیری ببر نر و شیر ماده) نیز یافت می‌شوند.

Untitled-باغ-وحش---2--2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-6493919″]بند گلستان [/rt_heading]
Untitled-بند-گلستان----1-1

بند گلستان (Golestan Band)

بند گلستان در ۸ کیلومتری غرب شهر مشهد، ۵ کیلومتری شمال شرق طرقبه و پایان اراضی روستای گلستان و بر روی رودخانه گلستان واقع شده است. که یکی از گردشگاههای مهم و جذاب و پدیده ای طبیعی در نزدیکی مشهد است.

این مکان تاریخی حدود 500 سال قدمت دارد که هم چنان از محل های دیدنی و توریسی محسوب می شود. با توجه به مرمت ها و بازسازی های زیادی که بر روی این مکان انجام گرفته اما هنوز هم حالت طبیعی و اولیه خود را به خوبی حفظ کرده .

مصالح این بند سازه ای آجری و بسیار بزرگ است که در ابتدای دره طرقبه قرار گرفته و منظره ای بسیار دیدنی را ارائه می دهد.

در دو طرف بند صخره های عظیمی وجود دارد که باعث شده عرض دره تنگ ترشود . یعنی طوری ساخته شده که صخره ی سمت خارجی حکم پشتیبان محکمی برای بند است.

در فصل تاببستان و پائیز معمولا این بند بدون آب است و فقط در زمستان و بهار به دلیل جریان سیلاب شدید آب وارد بند می شود. البته اگر در طول سال بارندگی زیاد باشد در همه ی فصول سال دارای آب است.

Untitled-بند-گلستان----2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-4121762″]غار مغان [/rt_heading]
Untitled-غار-مغان----1--1

غار مغان (Moghan Cave)

یکی دیگر از بهترین و جذابترین مکان های گردشگری مشهد غار مغان است که در جنوب روستای مغان قرار دارد با دو ورودی اصلی که تا حدود 120 متریاز غار را با روسنایی طبیعی می توان پیش رفت .

قدمت غار بر اساس مدارک و اکتشافات فسیل های حلزونی درمسیرهای انتهایی، میتوان صد میلیون سال پیش محسوب کرد یعنی قدمتی بیشتر از البرز و دماوند .

فضای داخلی غار سه طبقه است که دارای چشمه ها،  چاههایی به ارتفاع 25 متر و راهروهای متعددی است و کف مرمرین غار در اکثر جاها مرطوب و لیز و لغزنده است.

چشمه هایی با آب بسیار سرد ، زلال و گوارا که سردی آب طوری است که حتی درتابستان نیز فقط در حد چند لحظه می توان دست و پا را در آن فرو برد.

پرتگاههای خطرناکی در غار وجود دارد که توصیه می کنیم بدون راهنما و ابزار لازم هرگز وارد نشوید .

Untitled-غار-مغان---2--2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-3271489″]باغ ملی [/rt_heading]
Untitled-باغ-ملی-----1-1

باغ ملی (National Garden)

این باغ اولین پارک تفریحی شهر مشهد از موقوفات شادروان ملک بود که به شهرداری اهدا شد. پارک باغ ملی در حال حاضر در مرکز شهر و درخیابان امام خمینی (ره) واقع شده .

پارک در حاشیه خیابان قدیمی ارگ احداث و در گذشته توسط یکی از قنات های مشهور مشهد پر آب می شده. به دلایلی مانند هم جواری با ارگ حکومتی و قرار گیری در مرکز شهر، محل اجرای برنامه های اجتماعی و فرهنگی بوده.

در بخش های مختلف پارک انواع چنارهای قدیمی ، درختان مختلف و گونه گیاهی و گلکاری ها و چمن های زیبا ، محل تفرج و تفریح و گردشگری محسوب می شود.

مکانی آرام و دلنشین برای اوقات استراحت و تفریح مسافران و شهروندان که داری مجموعه ای برای بازی کودکان نیز می باشد و لحظات شاد و خاطره انگیزی را تجربه خواهید کرد در این پارک باغ ملی .

Untitled-باغ-ملی----2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-3860542″]باغ خونی [/rt_heading]
Untitled-باغ-خونی--1-1

باغ خونی (Blood Garden)

این باغ در ضلع شمال شرقی میدان بسیج (در محدوده خیابان عنصری) و در محدوده خیابان نواب صفوی واقع شده‌ در این باغ ۳ بنای جداگانه موجود بوده که دو بنا به دلایلی تخریب شده‌ است.

بر اساس نظریه تاریخ شناسان برجسته مشهدی استاد سیدی، نام خون، خین، خونیک و خانیک تلفظ‌های مختلف واژه‌ای پهلوی به معنای چشمه است و احتمالاً وجود چشمه‌ای در این باغ، این نام را به وجود‌ می‌آورد .

باغ خونی محوطه ای به شکل ذوزنقه با 5/6 هکتار مساحت و انواع درختان در محوطه این باغ . در این باغ دو عمارت دیگر در جبهه شمالی وجود داشته که در سال های اخیر تخریب شده .

این باغ از جمله باغ‌هایی است که در گذر سالیان دراز در جریان اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه شهر مشهد، همچنان پا بر جا مانده‌ است.

Untitled-باغ-خونی-----2--2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-5719085″]خانه ملک [/rt_heading]
Untitled-خانه ملک 1

خانه تاریخی ملک (Historic property home)

این بنای تاریخی از معماری های اواخر دوره قاجاریه و اوایل پهلوی که از لحاظ معماری تلفیقی از معماری سنتی  برای نماسازی و اروپایی  برای اجرای پلان ها.

در حال حاضر خانه ملک مرکز هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مشهد می باشد که توسط این سازمان ترمیم و بازسازی شده .

این خانه در ضلع شرقی خیابان امام و روبروی اداره دارائی شهر مشهد واقع شده است.امروزه تنها بخش بیرونی که شامل دو طبقه می باشد از این خانه تاریخی باقی مانده است.

طبقه بالایی سقفی مشبک و منبت کاری شده چوبی و دارای شومینه است و یکی از ویژگی های مهم این بنا دارا بودن تنها حمام خصوصی در این خانه می باشد.

خانه ملک در سال 1385 به عنوان خانه توریست انتخاب شده است.

Untitled-خانه-ملک--2--2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-8260977″]پارک ملت [/rt_heading]
Untitled-پارک-ملت--1-1

پارک ملت (Mellat park )

یکی از جاذبه های متفاوت ، مشهور و پرطرفدار سنین مختلف در مشهد، پارک ملت و شهربازی این پارک است که تنها شهر بازی استاندارد در ایران محسوب می شود.

چندین سال است که کلانشهر مشهد با ساخت پارک ها ، مراکز تفریحی و گردشگری و اقامتی و بازسازی جاذبه های تاریخی و ساماندهی جاذبه های طبیعی، گردشگران و توریستهای بیشتری نسبت به قبل را به سمت خود جلب کند.

شهربازی پارک ملت یکی از کامل ترین مجموعه بازی های هیجانی و تفریحی را در خود جای داده و بزرگترین چرخ و فلک خاورمیانه در این مجموعه قرار دارد .

Untitled-پارک-ملت--2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-9264628″]محله چهار باغ[/rt_heading]
Untitled-خانه-چهار-باغ---1-1

محله چهار باغ (Quadrangle neighborhood)

این محله از قدیمی ترین مکان های مشهد بوده که تا اوایل دهه 20 از محلات درجه یک این شهر محسوب می شده .

علت شهرت این محله به واسطه درختکاری چهار ردیفه بالای خیابان به سبک چهار باغ اصفهان نبوده، چون که به طور قطع قدمت چهار باغ مشهد بسیار بیشتر از اصفهان و مربوط به دوره تیموری می باشد.

این محدوده منازل اعیانشینان که خانه ها با اندرونی و اطاق های بزرگ معروف به تنبی ساخته شده بوده که در اواخر بیشترین استفاده برای مراسم عروسی ، مجالس عمومی و روضه خوانی ایام سوگواری بوده است.

از دیگ بناهای تاریخی این محله می توان از : خانه کوزه کنانی ، خانه مجتهد زاده، حمام و مسجد شاه و خانه ترکمن ها که تخریب شده نام برد .

Untitled-خانه-چهار-باغ---2-2
[rt_heading style=”style-3″ size=”h3″ font_color_type=”” font=”” custom_font_size=”” link=”” link_open=”_self” rt_class=”rt-2119695″]امامزاده سید محمد ( گنبد خشتی )[/rt_heading]
Untitled-گنبد-خشتی---1-1

گنبد خشتی (Adhesive dome)

این گنبد خشتی که متعلق به زیارتگاه امامزاده سید محمد می باشد از بناهای قدیمی مشهد مربوط به دوره تیموری است.

این بنا با چهار ایوان در چهار گوشه شامل یک سرداب با دو سنگ قبر چهار طاقی مربع شکل  و یک سنگ قبر با ارزش نیز در کف چهار طاقی قرار گرفته ،یکی از ایوان ها ورودی اصلی و سه ایوان دیگر راه خروج به فضاهای اطراف را ممکن می کند.

برای وارد شدن به مقبره که از سطح زمین پایین‌تر است باید از دالانی مسقف به طاق چشمه‌ای و به ارتفاع چهار متر عبور کرد.

داخل ضریح که به‌وسیله شیشه محصور شده، تخته سنگی حجاری شده به ارتفاع ۸۰ و عرض ۷۰ و طول ۱۷۰ سانتی متر قرار دارد.
گنبد خشتی و بقعه آن در دوران شاه عباس از مصالح سنتی  خشت ساده، بدون کاشی‌کاری و بدون گلدسته ساخته شده‌ است. البته داخل گنبد با گچبری زیبایی تزیین شده‌ است.

این بقعه از نظر معماری مشتمل بر دو بخش مهم پیوسته‌ است که شامل فضای زیر گنبد به صورت چهار شاه‌نشین و هشتی ورودی می‌باشد.

Untitled-گنبد-خشتی---2-2